teisipäev, juuni 14, 2005

Maailm Tartus

Unenäos vaatasin Eesti kaarti. Eesti edelapiiril oli jõgi, mille kõrvale oli minu soovil kaevatud kanal. Jõge ennast ei olnud kanaliks muudetud, sest seda ei tahetud rikkuda. Läänemaa oli üleni kaetud ristuvate kuivenduskraavidega. Kunagi olin neid kaardile vaadates tänavateks pidanud. Eesti ajaloo väljaandmiseks taheti sinna panna eelmise iseseisvuse aegseid Vabadussõja kaarte. Mina ja isa leidsime, et need ei näita enam tänapäevast olukorda. Kaartidel oli näidatud palju samakõrgusjooni, mis olid nüüdseks muutunud. Mina leidsin, et Vabadussõja peatükkide juures võib neid kaarte kasutada, aga mitte uuema aja puhul. Ütlesin, et kui tol ajal saadi Eesti kaardistada, siis peab seda ka praegu saama, sest vastavad inimesed peavad ka nüüd olemas olema. (Ma ei olnud kindel, kas need inimesed on geograafid.) Isa ütles, et ega ma ei tea, millega nad Tallinnas tegelevad. Kunagi olin tahtnud Eesti-aegsete maakondade taastamist. Nüüd mõtlesin, et neid oli sellepärast raske taastada, et siis oleks pidanud taastama ka tolleaeggsed vallad, milleks oleks tulnud määrata valdade piirid. Tartu Raekoja plats oli Moskvas, seal oli rahvakogunemine, kus seisti lippudega. Kartes, et Eesti lipu rebiksid venelased puruks, otsustasime sinna minna Venemaa lipuga. Selle asemel tundus aga käes olevat Leedu lipp. Proovisin seda mõttega Venemaa omaks teha. Tartu linnapea Ansip salgas oma maad. Võtsin tema seljas oleva mantli põuetaskust Eesti passi, et näidata, et tal on see olemas. Raekoja rõdul seisid Nõukogude Liidu juhid. Me ei teadnud, keda endi hulgast sinna rõdule trügima saata. Hakkasime kõik trepist sinna minema. Kuigi Nõukogude Liit ei olnud veel lagunenud, pani Oudekki Mihkli maja rõdu külge, mis asus Paides (koht oli sama, mis ärkvel olles Tartus kõrvalmajas) sildi, et Paide elanikud võivad hääletamise teel kohalikke seadusi vastu võtta. Kuigi juttu oli hääletamisest, tundus, et hääletamise korra kehtestas Oudekki ainuisikuliselt. Ta asutas sinna ka kohaliku ülikooli, kus õpetati küll ainult neid aineid, millega ta ise tegeles, nagu filmindus. Varem rääkisid Paide elanikud, et kohalik tark inimene on Sven Mikser. Tol ajal oli Oudekki veel noor ja teda ei tuntud. Aga nüüd nimetati juba teda targaks. Kui ma ära olin käinud ja tagasi tulin, nägin, et ta on millegipärast sildi rõdult maha võtnud.