laupäev, juuli 30, 2005

Ebateadus psühholoogia

Olen varemgi märganud, et psühholoogid ei tunne psühholoogiat. Tänases "Eesti Päevalehes" tutvustab professor Jüri Allik selle teaduse viimaseid avastusi, esitades jälle väiteid, millega ma ei nõustu. Näiteks lausega, et "Igal pool on nii, et kui inimene kaldub tundma hirmu, siis on ta samal ajal ka teiste inimeste vastu vaenulik." Väidan, et tunnen hirmu keskmisest inimesest rohkem, aga vaenulikkust on minus keskmisest vähem. Ka selle eriarvamuse olemasolus ei väljendu vaenulikkus, vaid kogemus. Teine väide on, et "me ei suuda teha introverdist ekstraverti". Vähemalt inimene ise suudab, kui ta peaks seda millegipärast tahtma hakkama. Ja tahta midagi varasemast erinevat võib ta teiste inimeste tegevuse tagajärjel. Tean omast käest, et see, mida, kus ja kui palju ma räägin või kirjutan, on ajas tugevalt kõikunud, vastavalt sellele, mida parajasti õigeks pean. Kui ma aga pikas tekstis tugevaid emotsioone ei väljenda, siis ei pruugi see tähendada, et ma neid varjaksin, vaid mul neid lihtsalt ei olegi.