pühapäev, oktoober 08, 2006

Latgalid

Nägin unes, et uues "Loomingus" avaldas keegi artikli teatrist ja kirjutas seal, et paljudele luuletajatele on olnud teater tähtis, näidetena oli toodud ka kaks salmi minu luuletustest. Tegelikult ma teatris palju ei käinud. Ütlesin, et nüüd on kahes "Loomingu" numbris järjest minu luuletusi avaldatud. Eelmisse numbrisse ei olnud ma ka ise saatnud, vaid keegi oli oma koostajanime all avaldanud valikuid erinevate autorite luuletustest. Mõtlesin, et kui seal juba minu luuletusi avaldatakse, siis see on märguandeks, et võin neid ka ise saata. Eelmisest numbrist mäletasin veel, et seal ilmus minu raamatu arvustus, aga otsides ma seda ei leidnud. Nähtavasti oli siis tegemist minu raamatu asemel raamatuga, mille toimetamises ma olin osalenud. Mõtlesin, et nüüdsest hakkan ma tegema nii, et ühel leheküljel toimetan võõrast raamatut ja kõrvaleheküljele kirjutan enda luuletusi. Hakkasin kirjutama raskeid luuletusi, mille valmimine võttis palju aega ja mis tuli vahepeal ka pooleli jätta. Olin keegi teine. Hakkasin põrandalt malenuppe karpi korjama. Neid oli rohkem kui oleks pidanud olema. Karpi pandute asemele tekkisid põrandale uued, samas ei saanud karp kuidagi täis. Loendasin nuppe, algul selleks, et vaadata, et ühtegi puudu ei oleks, kuid siis sain juba kaheksa sama värvi ratsut ja neid tuli veel juurde.

Teises unenäos oli inglise keele tund. Juttu oli riikide pindaladest. Õpetaja ütles, et ega tema neid ei tea, meie teame paremini. Riiulis oli mitu raamatut, kust oleks saanud järgi vaadata, aga Sander ütles, et teda need raamatud ei huvita. Tõlkida lasti algul Helenil. Ta parandas mitu korda enda sõnastust. Õpetaja ütles, et jah, tõlkima peab täpselt. Teisena tõlkis Merje, kes tegi seda kohe õieti, sest ta oli sõnad kodus järgi vaadanud. Helen sõnu järgi vaadanud ei olnud, sest ta oskas tõlkida ka ilma koduse ettevalmistuseta. Mõtlesin, et nüüd hakkan ma Helenit ja Merjet uuesti unes nägema. Vaatasin atlasest sõjakaarte. Türgi kohta oli mitu kaarti, aga lahinguid oli seal toimunud vähe. Ühes tähtsamas lahingus olid eurooplased saavutanud võimu Türgi üle, teises oli Türgi vabanenud. Latgalite kohta oli öeldud, et eurooplaste hinnangul on neid maailmas 3000, neist üks on Prantsusmaa president. Nõukogude aegses raamatus aga oli öeldud, et latgalite endi hinnangul on neid Lätis 6000. Vaatsin kaarti Latgales 13. sajandil toimunud lahingutest. Kaks tähtsamat linna olid algul olnud venelaste võimu all, aga vähemalt üks neist oli ära vallutatud. Kui eestlased ja venelased lahingut pidasid, lähenes läänest veel kolmas osapool. Seda nimetati Grunwaldi lahinguks.

0 vastukaja: