pühapäev, november 06, 2011

Kogemusteta ratsutaja

Minu riigis on palju hobuseid ja palju hobusetalle. Ühel päeval otsustasin minna ratsutama. Aga ma polnud varem hobustega kokku puutunud. Ütlesin oma naisele, et kuna ma hobuseid ei tunne, siis ma ei tea, kas ma võtan taltsutatud või taltsutamata hobuse. Ühe minu esivanema viskas hobune seljast maha, nii et ta murdis selgroo ja suri kolme päevaga. Naine ütles, et kui esivanema, siis muidugi, tol ajal olid hobused taltsutamata, aga vahepeal on toimunud progress. Mina küsisin, kust ta võtab, et progress, võibolla hoopis regress. Naine ütles, et hobuseid mitte ainult ei taltsutata, vaid ka aretatakse. Mina ütlesin, et aretamine on eksperiment ja tulemus ei pruugi olla soovidele vastav. Naine ütles, et kui paaritatakse kaks taltsutatud hobust, siis peaks sündima juba eeltaltsutatud varss. Mina ütlesin, et pigem on selliseid kergem taltsutada, aga kohe ei pruugi nad taltsad olla. Või võibolla varsana paistavad taltsad, aga neil võib vist ka tulla murdeiga, kui nad hakkavad luid murdma.

Võtsin siiski ühe hobuse ja hakkasin ratsutama. Kui olin juba mõnda aega ratsutanud, panin tähele, et mul ei ole ju sadulat. Ma ei teadnud, kas sadul on vajalik selleks, et mina kannatada ei saaks, või selleks, et ei kannataks hobune. Kui sadula puudumine mulle vigastusi põhjustab, siis võin võtta pärast pangast raha ja ennast ravida lasta. Aga kui kannatada saab hobuse selg, siis ma olen võõrast vara rikkunud. Võibolla hobusel on juba praegu valus, aga ta ei oska seda kunagi öelda. Või tal hakkab veel valus ja siis lööbki taltsutamatus välja. Võiks minna tagasi sadula järele. Aga kui ma läheks vahepeal tagasi ja pärast sõidaks uuesti sama pika maa, väsitaks ma hobust veel rohkem. Ja võibolla hobust tegelikult hõõrub sadul veel rohkem. Vähemalt on öeldud, et sea selga sadul ei sobi. Võibolla taltsutamata hobune on ka siga. Peaks kellegi käest nõu küsima, mida teha. Aga ma ei tea, kas paremaid nõuandjaid kohtab edasi või tagasi sõites. Võiks sõita loomaarsti juurde ja lasta tal hobune läbi vaadata. Aga kui loomaarst hobusele rohtu annab, siis võivad ilmneda kõrvaltoimed, ja nendega ei tohi vist ilma omaniku nõusolekuta riskida.

0 vastukaja: