neljapäev, jaanuar 05, 2012

Populaarsusküsitlused

Joonistasin avalikus ruumis. Joonistasin pildile sea. Alla tegin nisad. Aga tagant ei tulnud siga sea moodi ümmargune, vaid rohkem koera moodi. Üks kunstiharidusega naine tuli minuga pahandama. Ta ütles, et ma ei tohi joonistada alati nii, et tõmban joont mitu korda, vaid ühte joont tuleb teha üks kord. Ta näitas minu paberi peal ette, rikkudes pildi ära. Kui ta oli eemale läinud, siis ma ei teadnud, kuidas jätkata. Tõmbasin jooni tema õpetatu ja enda meetodi vahepealselt. Mõtlesin, et võiks öelda, et talle ei meeldi, aga mulle meeldib. Naine lisas nüüd natuke järeleandlikumalt, et kui see on just minu meetod. Siis ta hakkas karjuma, et kuidas saab annet niimoodi raisata.

*
Vaatasin ühte raamatut, milles olid toodud Eesti-aegsed poliitikute populaarsusküsitluste tulemused. Ma teadsin ka varem, et juba Eesti ajal korraldati avaliku arvamuse uuringuid, aga ei teadnud, et neid oli nii palju. Igal aastal oli neid toimunud täpselt kolm. Iga kord tuli esikohale erinev poliitik. Oleks võinud arvata, et kõige populaarsemad olid Päts ja Tõnisson, aga esikohale tulijad olid teised. Üks aasta võitis sotsialistide juht, teisel Tööerakonna oma, 1932 Laidoner. Tõnisson võitis esimest korda aastal 1933. See oli üllatav, sest seda aastat oli mujal nimetatud Tõnissoni Kolgata teeks. Aga võibolla helistasid raadiosse tema pooldajad suuremas proportsioonis. Pärast Pätsi riigipööret esimesel aastal vastavat uuringut ei korraldatud, aga kui jälle korraldati, võitis esimest korda Päts. Diktaatorid oskasid ennast alati populaarseks muuta. Mul murdus raamat käes pooleks. See oli raamatukogu raamat. Ma ei teadnud, kas ma pean nüüd raamatukogule uue ostma, või viivad nad selle oma köitmisosakonda. Kuigi raamat oli nüüd pooleks, hoidsin selle pooli endiselt koos. Hakkasin kahtlema, kas olin Tõnissoni kohta esikoha tulemust õigesti näinud, sest olin seda lehekülge ainult vilksti vaadanud. Kui uuesti vaatasin, siis seal sellist tulemust ei olnud. aastal 1933 ei olnudki toimunud Eesti küsitlus, vaid mitme riigi kodanike hulgas nende riikide poliitiliste jõudude kohta ühine. Ei Tõnisson ega vabadussõjalased ei olnud saanud esikohta, vaid olid teiste riikide poliitilistest jõududest tagapool.

0 vastukaja: