esmaspäev, märts 26, 2012

Mussolini ütlus

Üks klassiõde joonistas tahvlile Lähis-Ida kaardi ja ütles, et Sander või üks teine nimepidi nimetatud klassikaaslane peab ütlema, mis riigid seal on. Kui arvati, et seda oskavad öelda ainult kaks klassikaaslast ja mitte mina, läksin protestiks klassist välja. Kuulsin kui selja taga öeldi: "Tema teab veel paremini". Läksin direktori klassi ukse taha. Aga kartes, et direktor võib uksest välja tulla, hakkasin oma klassi tagasi minema. Selja taha vaadates nägin veel, et direktor tuligi välja. Ütlesin, et juhtus täpselt see, mida ma arvasin. Uuesti oma klassi jõudes selgus, et Lähis-Itta joonistatud riike ei pidanudki ära tundma nende asukoha järgi, vaid kuju järgi. Sinna oli tõstetud riike mujalt. Niimoodi ära tunda poleks ma võibolla tõesti osanud. Tahvlile kirjutati matemaatikaülesandeid ja nende lahendusi. Tahtsin kirjutada vihikusse ülesannet ja seda ise lahendama hakata. Aga ütlesin, et ma ei saa aru, milline tahvlile kirjutatud tehetest on ülesanne. Klassist välja kõndides ja tiivatrepist alla minnes mõtlesin, et mulle oleks võidud vastata, et kogenud matemaatikatundja saab ka sellest aru, mis on ülesanne ja mis mitte.

*
Tulviste ütles, et Mussolini on vist öelnud, et kui kommunism küpsetab ära kaks kana, siis ei saa neid enam laululindudeks tagasi muuta. Läksin koju, kus tahtsin seda kontrollida. Minu riiulisse oli pandud uus paks ingliskeelne raamat Itaalia fašismi kohta ja muid uusi pakse ajalooraamatuid. Raamatust Itaalia fašismi kohta leidsin kohe Tulviste nimetatud ütluse üles. Kommentaariks oli kirjutatud, et see ütlus kuulutas ette sama päeva fašismi, oligarhiat ja surma. Vaatasin, et see lause oli öeldud aastal 1944 Salo vabariigi ajal, aga teadsin, et Mussolini elas aastani 1945. Lauset uuesti lugedes tundus, et ma olin esimesel lugemisel natuke valesti aru saanud. Öeldi taheti vist hoopis, et selles ütluses on nähtud seletust fašismile, oligarhiale ja Mussolini surmale. Mul oli magistritöö valmis, aga tahtsin selle raamatu täienduseks läbi lugeda. Magistritöös olin kasutanud õhemaid raamatuid, aga ikkagi palju ühele teosele viidanud. Kui ma oleks veel kasutanud seda raamatut, oleks väga suur osa viiteid sellele tulnud. Aga võibolla see polekski olnud halb. Vaatasin videot Mussolini kohta edasi. Seal öeldi, et Mussolini ei saanud lahti oma häälest. Olin ka varem lugenud, et Mussolinil oli väga ilus hääl. See video oli inglise keeles, aga hääl oli püütud programmeerida samasuguseks, nagu oli Mussolini hääl itaalia keeles. Fašistid videos olid helesinised. Oli varahommik ja koolimineku kellaaeg. Läksin väiksesse kööki arvuti taha, kavatsemata kooli minna. Mulle tuli meelde, et võidakse öelda, et põhjuseta puudumine on keelatud. Aga ma võisin vastata, et minu vennale ütles ükskord arst, et kui ta ei taha kooli minna, siis ärgu mingu, ja pärast selgus, et minul on veel tõsisem haigus.

0 vastukaja: