neljapäev, mai 24, 2012

Ajalooraamatu või romaani stiil

Ajalooraamatut ja romaani lugeda võib olla üsna ühesugune tunne. Üks erinevus on tavaliselt, et romaanis on dialoogi, aga ajalooraamatus see puudub. Minu ajalooteemaliste unenägude raamatus on nii teemaks ajalugu kui ka puudub suuremalt jaolt dialoog. Unenägudes dialoogi esineb, aga tavaliselt ma jutustan selle ümber. Üks põhjus on, et ei ole täpses sõnastuses kindel. See oleks võimalik oletusena taastada, aga sisu ümberjutustamine on tõele lähemal kui oletuslik tsiteerimine. Vahel mõni lause jääb eriti selgelt meelde ja panen selle kirja siiski jutumärkide vahel. Aga üks põhjus ümberjutustavate lausete tarvitamiseks on veel see, et need on paremini mind ennast iseloomustavad. Unenäotegelane või vahel kasutada mõnda sõna, mis minu sõnavarasse ei kuulu. Ja üks põhjus mitte täpselt tsiteerida on, et kui osad laused on meeles täpses sõnastuses ja osad umbkaudses, siis on stiililiselt ühtlasem, kui kõik saavad kirja umbkaudselt. Ja kui ma pole kindel, kas ma unenäos midagi ütlesin või mõtlesin, siis tahaks kasutada sellist sõnastust, mis jätab mõlemad võimalused alles. Mõnes romaanis on mõtted ka jutumärkide vahele pandud. Aga inimene võib mõelda vahetpidamata, seetõttu on mõtted parem edasi anda jutustajatekstina. Panin juba lapsepõlves tähele, et mul vahet pidamata hääl peas räägib. Võibolla mul tänu sellele ongi lapsepõlv suhteliselt hästi meeles. Hilisemas vanuses olen märganud, et kui mõtlemisega ei pinguta, võib hääl peas vahepeal ka vaikida. Tahtlikult sunnin ta vaikima õhtuti magama jäämiseks. Aga tulemus võib olla, et uinumishetkel kuulen veel valjemat ja kellegi teise häält, mis ütleb midagi ootamatut. Need laused jäävad nii halvasti meelde, et hommikul on neid juba hilja kirja panna. Ja pole vast ka mõtet, sest nende puhul ehk on kõla ja ootamatus tähtsamad kui sisu. Unenägusid hakkasin kirjutama üles ajal, kui lugesin ajalooraamatuid rohkem kui ilukirjandust. See oli ilmselt üks tegur, mis mõjutas harjumuseks saanud stiili valikut. Aga stiil on aja jooksul ka natuke muutunud.

0 vastukaja: