esmaspäev, mai 21, 2012

Pärast sõda järve ääres

Sõja ajal olid Eesti laevad läinud sõitma teistele Vene keisririigi meredele. Nad sõitsid Vaikse ookeanini ja isegi Alaskale. Aga öeldi, et vaevalt sai Eesti mereriigiks, kui see kohe hajus. Olime järve ääres, kus oli olnud enne sõda asustus. Pärast sõja lõppu ei olnud seda taastatud ja meile polnud järele tuldud, et meid ära viia. Ühel poisil meie hulgast oli mootorpaat, aga ise ta ka seda ära sõitmiseks ei kasutanud. Olime Hitleri teenistuses ja salaja osalesime Hitleri vastases vastupanuliikumises. Töötasime pika laua taga. Praegu olin oma toolist eemal. Krister ja üks teine poiss juhtisid tähelepanu, et minu kohal laual on vastupanuliikumisega seotud ese. Ma ei teadnud, kas nad tahavad mind Hitlerile välja anda või hoiatada, et see ese Hitleri silma alla ei satuks. Hitler tuli minu juurde. Ta küsis, miks ma tema saabumisel korralikku natsitervitust ei tee. Vastasin, et mul ei ole refleksid korras, mul on jalgpallis ka raske pallile pihta saada.

*
Hakkasin ärkama. Ma olin juba teadlik, et ma magan. Aga püüdsin ärkamise ära hoida. Mõtlesin, et kui ma midagi loen, siis hakkab kujutlus tööle ja teadlikkus kaob jälle ära. Läksin suurde auditooriumisse keemia tundi. Tunni ajal ei tohtinud keegi ruumist väljas käia. Aga võibolla tohtis, sest nagunii räägiti läbisegi ja kõiki ei saanud jälgida. Olin laulmistunnis. Õpetaja rääkis, et ühel varasemal sajandil kirjutati laul "Nüüd ma sõidan Liivimaale". Ütlesin, et seda me just õppisime. Või vähemalt mina õppisin. Üks õpilane ütles, et selle autor on ju vana Jannau. Küsisin õpetajalt vaikse häälega, kas enne kirjutati viis või sõnad. Õpetaja hakkas ka vaikse häälega rääkima, justkui minu osatamiseks. Kogu tema vastust ma ei kuulnud, aga tundus, et ta vastas, et kui selliseid täiendavaid küsimusi esitama hakatakse ja neile vastata, siis vastuste põhjal saab veel esitada lõputult lisaküsimusi. Ühtlasi tõi ta näiteid, millised need lisaküsimused olla võiks. Sellele õpetajale ei meeldinud, kui õpilane midagi küsis, aga üks õppejõud oli just kaevanud, et miks õpilased loengutes üldse küsimusi ei esita.

0 vastukaja: