reede, august 23, 2013

Mängud ja testid

Üks nelja-aastastest vennapoegadest mängis malenuppudega ja ütles, et üks ratsu on isane ja teine emane. Mina pole nii mänginud, vaid lapsena mängisin, et mustad nupud on vangivalvurid ja valged vangid. Algul arvasin, et vennapoeg nimetab isaseks musta ja emaseks valget ratsut. Aga selgus, et mõlemad on mustad. Tegin katset, kas ta eristab neid ka pärast seda, kui olen need selja taga ära seganud. Eristas küll. Siis vaatasin ka ise, et ühel ratsul on üks kõrv lühem.

Lugesin natuke maleajalugu edasi. Psühholoogia raamatust olin lugenud, et malemänguoskus erinevalt paljudest teistest asjadest ei sõltu IQ-st. Seda polnud pikalt lahti seletatud. Aga maleajaloo lugemise järel tundub, et tõenäoliselt mõeldi psühholoogiaraamatus, et mängu peab lisaks ka õppima. Sest maleajaloos seostatakse juutide head malemänguoskust just sellega, et juutidel olevat kõigist rahvastest kõige kõrgem IQ. Ajalehes toodud pingereast oli mul meelde jäänud, et jaapanlastel, hiinlastel ja korealastel. Aga võimalik, et ma mäletan valesti, kuigi need kolm rahvast olid kindlasti kõrgetel kohtadel. Maleajaloo järgi oli sageli kõigi aegade parimaks maletajaks peetud Fischeri IQ õppimise ajal 180-190, mis olevat üks kõrgemaid teadaolevaid. Mul üks vend väidab, et osades testides on ta ka hiigelkõrgeid tulemusi saavutanud. Mina olen teinud ühe testi, kus ma oma mälu järgi sain 140 punkti, see vend vist 165, aga hiljem ta olevat teistes testides vahel rohkem saanud.

0 vastukaja: