pühapäev, märts 11, 2018

Huvitav kapp

Kuna mul on paljudes ülikooli kaustikutes veel täitmata lehekülgi, siis mõtlesin, et kirjutan sinna loengukonspektidele kommentaarid juurde. Täna olen lugenud läbi kahe loengukursuse konspektid ja nende kohta kommentaare kirjutanud. Ühel konspektil, mida ma alles eelmine aasta lugesin, oli vahepeal üks leht väga kortsu läinud. Järeldasin, et see tuleb sellest, et kapis on paberivirnad üksteisele liiga lähedal. Vahetasin seetõttu osa asju kahe kapi vahel ära, et need oleksid hõredamalt.

Üks konspekt, mida ma lugesin, oli Ladina-Ameerika ajaloo kohta. Seal oli kirjas, et ka indiaanlaste võitluses oma õiguste eest eristatakse kultuurilist ja poliitilist suunda, mille kohta on kasutusel erinevad sõnad. Vahepealsel ajal oli meelde jäänud, et on kirjutatud, et Eestis esindas Jakobson Rousseau poliitilist ja Hurt Herderi kultuurilist rahvuslust. Indiaanlaste juures vahe tegemine kõlab sarnaselt. Aga kas Jakobson kultuuriga ei tegelenud, kui ta koostas kooli lugemiku, või kas Hurda Jakobsoni vastu suunatud avaldused ei olnud poliitilised? Mul endal on vähemalt mitmekülgsed vaimsed huvid, on ka vähem mitmekülgsete huvidega inimesi.

Juudiriigi taastamise kohta mõtlesin, et seda saaks nimetada renessansiks. Aga Euroopa antiigipoole vaatamise renessansi ja juudiriigi renessansi vahel üks erinevus on, et Euroopas olevat sellega kaasnenud ladina keele tähtsuse vähenemine, kuna hakatud hindama veatut ladina keelt, mida ei osatud, juudiriigi taastamisel aga hakati taastama ka juutide oma keelt.

0 vastukaja: